Cookiebeleid
Deze website maakt gebruik van cookies. Om meer te vernemen over het gebruik van deze cookies, klik hier. Als u verder surft, geeft u Sprinterbus toelating om deze cookies te gebruiken. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website.
Ik ga akkoord
Waarom Busword altijd zal blijven bestaan: Interview met Mieke Glorieux, bezielster van Busworld

Waarom Busword altijd zal blijven bestaan: Interview met Mieke Glorieux, bezielster van Busworld

06/09/2019

Interview met Mieke Glorieux ter ere van de 25ste en grootste editie van Busworld ooit

 

Sprinterbus: Dit jaar organiseren jullie de 25ste editie van Busworld. Hoe kijk je terug op de afgelopen edities van Busworld? 

Mieke: Bijna 50 jaar wordt onze Busworld. Al vanaf de eerste keer in 1971 werd gezegd dat het nooit zou blijven duren gezien er geen markt voor was. En toch … editie na editie groeiden we. De groei was zelfs zo groot dat de expohallen van Kortrijk ons niet meer konden volgen. Het gevolg was het jarenlang bijbouwen van tijdelijke paviljoenen en ellenlange wachtlijsten bij de exposanten. Maar er op terugblikkend: “Elke editie was een feest. Een feest voor en van het beroep.”

Sprinterbus: Welke veranderingen zijn er geweest door de jaren heen?

Mieke: De grootste verandering was zeker de internationalisering. In de jaren ’80 kwamen de Spanjaarden, gevolgd door de Turken in de jaren ’90. Vanaf het nieuwe millennium merkten we voelbaar de opkomst van de Chinese bedrijven. En sinds 2010 werd het nog internationaler en kwamen ook het Oostblok en de Latijns-Amerikaanse en Aziatische landen heel sterk op de proppen.

Een andere grote verandering was de afname van het aantal diesel bussen, en de opkomst van de duurzame en “groene” aspecten.

Sprinterbus: Wat zorgt er volgens jou voor dat Busworld zo succesvol is en blijft?

Mieke: We blijven altijd met onze beide voetjes op de grond en hebben geen pretentie. We houden van het familiale karakter, we houden van sfeer. En bijna al onze klanten zijn vrienden. Dat is volgens mij de sleutel van ons succes.

Sprinterbus: De editie van dit jaar wordt georganiseerd op een nieuwe locatie. Jullie verlaten Kortrijk en trekken naar onze hoofdstad Brussel. Vanwaar komt de keuze voor een nieuwe locatie? En waarom Brussel?

Mieke: Veel opties hadden we niet. Kortrijk barstte uit haar voegen. Gezien we in België wilden blijven restte er enkel nog Gent en Brussel. Flanders Expo in Gent was sowieso ook te klein geweest. Dus was er geen keuze en besloten we unaniem om naar onze hoofdstad te trekken. Ook qua bereikbaarheid een toppertje. Internationale luchthaven, Eurostar, Thalys, voldoende hotels, schitterend openbaar vervoer. Er was gewoon geen plaats voor twijfel. In Brussel kunnen we ook nog verder groeien, want daar is meer dan voldoende plaats.

Sprinterbus: Welke exposanten zullen er aanwezig zijn op Busworld 2019?

Mieke: Gezien onze oppervlakte met 30% gegroeid is kunnen we nu ook veel meer exposanten een plaats aanbieden. Van 380 exposanten in 2017 naar +500 deze editie is niet weinig. Dit betekent uiteraard een pak nieuwe deelnemers. Voor de eerste keer zelfs MCV, de Egyptische busbouwer. En uiteraard de ouwe getrouwe, die nooit ontbreken.

Sprinterbus: Wat is het centrale thema van Busworld 2019?

Mieke: Groen, groener, groenst…. Als we zien hoeveel meer elektrische bussen er tentoongesteld zullen staan in vergelijking met de vorige edities hoeven we zelfs niet naar een thema te zoeken. 

Sprinterbus: Hoeveel voertuigen hebben zich ingeschreven om deel te nemen aan de competitie?

Mieke: Dit jaar zijn er 21 deelnemers. Vrijwel alle grote constructeurs doen meede meesten met zero-emission bussen.

Sprinterbus: Exposanten kunnen het Sustainable Mobility Label aanvragen. In welke mate is duurzaamheid volgens jou de laatste jaren belangrijk geworden in de bus & touringcar sector?

Mieke: Dit label werd afgeschaft. Er is wel het Innovation Label, waar de écht innovatie producten en diensten in de kijker gezet worden.

Sprinterbus: Stel je hebt twee bussen. 1 daarvan is duurzaam, de andere niet. Kan duurzaamheid volgens jou een doorslaggevende reden zijn voor de klant om over te gaan tot een aankoop? Zo ja, waarom?

Mieke: De eindklant ligt daar nog steeds niet van wakker. Ze weten niet op welke bus ze stappen, een bus is voor hen nog steeds gewoon een bus. Het is wel zo dat jongeren vandaag de dag veel meer aandacht hebben voor duurzaamheid en deze factor belangrijker is en nog meer zal worden in de toekomst. Maar of dat zover gaat als het vergelijken van busmerken, blijft wel de vraag. Ze zullen wel weten dat de bus duurzamer is dan het vliegtuig of dan apart rijden met de auto.

Sprinterbus: Daarnaast organiseren jullie ook opnieuw de Busworld Awards competitie. Deze vindt plaats op 12 oktober. Uit welke personen bestaat de jury van 2019? Welke awards worden uitgereikt?

Mieke: Er zijn 2 hoofdawards, de "Grand Award Bus" en de "Grand Award Coach", daarnaast kunnen de deelnemers ook een label ontvangen in 4 verschillende categorieën: Comfort, Design, Ecology en Safety. De Awards Jury bestaat uit enkele geselecteerde en gespecialiseerde professionals. Juryleden zijn een mix van experten, zoals Patrick Botto, een accidentoloog die zich buigt of het gedeelte veiligheid, Marc Vanhoutte, een elektrische voertuigen techneut die zich buigt over het elektrisch gedeelte, Jean-Pierre Geelen, een designer, die design en ergonomie beoordeelt enz. Deze worden aangevuld door mensen uit het beroep, autocar- en busondernemers, chauffeurs, etc. om rijtesten te doen, het comfort te testen e.d..

Dan is er ook nog de Coach of the year Award. De titel van Coach van het Jaar wordt traditioneel uitgereikt door de Bus & Coach van het Jaar Jury, een groep van senior journalisten vertegenwoordigt toonaangevende tijdschriften uit 22 landen. De winnaar wordt gekozen naar aanleiding van het veeleisende Coach Euro Test event, dat dit jaar in Roemenië werd georganiseerd.

Sprinterbus: Op basis van welke criteria bepaalt de jury de winnaar van de verschillende awards?

Mieke: Ze worden beoordeeld op 180 topics door 30 juryleden, opgesplitst in een 9-tal groepen. Elke groep houdt zich speicifiek bezig met een onderdeel, zoals passagierscomfort, chauffeurscomfort, veiligheid, design, onderhoud, ecologie etc. Op basis van de puntenscores, per categorie voor de labels en in totaliteit voor de Grand Awards, worden de prijzen toegekend.

Sprinterbus: Welke impact heeft volgens jou het winnen van dergelijke award op het succes van het voertuig?

Mieke: Ze krijgen in ieder geval meer aandacht van de media en in de beurscommunicatie. Het is een mooie aandachtstrekker. In welke mate dit meer commercieel succes oogst, is moeilijk in te schatten. Maar in een beurs als de onze is persaandacht en bezoekersaandacht waar het om draait.

Sprinterbus: Voor deze 25ste editie stelt Busworld een fotoboek samen met foto’s van 1971 tot nu. Waar zullen de bezoekers dit boek kunnen inkijken?

Mieke: Daar kan ik je nog niets over zeggen.. Tegen de beurs zal alles duidelijk worden. We hebben vele verrassingen gepland voor deze 25ste editie, en deze is er 1 van.

Sprinterbus: Laat ons nu even naar de toekomst kijken. Momenteel organiseert Busworld wereldwijd  7 verschillende beurzen. Zal dit aantal in de toekomst nog toenemen?

Mieke: Neen, meer kunnen we écht niet aan. Onze organisatie is daar te klein voor. Momenteel zijn we niet meer aan expansie toe.

Sprinterbus: Omdat velen toch benieuwd zijn naar de mens achter de zakenvrouw nog enkele korte persoonlijke vragen. Je mag de antwoorden ook gerust kort houden. 

Wat is het boek (of de boeken) dat je het meest als geschenk hebt gegeven en waarom? Of wat zijn één tot drie boeken die je leven enorm hebben beïnvloed?

Mieke: Een boek dat me altijd zal bijblijven en waarvan ik toch al enkele exemplaren heb weggeschonken is “De hand van Fatima” van Ildefonso Falcones. Een historische roman over de oorlog tussen de Moren en de Spanjaarden. Een keigoed boek. Héél vaak moet ik er aan denken als het heetst van de strijd voor de deur staat ivm Busworld.

Sprinterbus: Hoe heeft een mislukking of een schijnbare mislukking je op het goede spoor gezet voor later succes? Heb je een "favoriete mislukking" ?

Mieke: Neen, niets specifieks eigenlijk. Men leert altijd wel uit z’n fouten.

Sprinterbus: Wat is een van de beste of meest waardevolle investeringen die je ooit hebt gedaan? (Kan een investering zijn van geld, tijd, energie, etc.)

Mieke: Een huis op een berg in het zuiden van Spanje waar ik helemaal tot rust kom. 

Sprinterbus: Wat is een ongewone gewoonte of een absurd ding waar je van houdt?

Mieke: Roken, en ik kan het maar niet laten.

Sprinterbus: Welk advies zou je geven aan een slimme, gedreven student die op het punt staat de 'echte wereld' binnen te gaan? Welk advies zouden ze moeten negeren?

Mieke: Ik adviseer altijd aan jonge mensen dat ze niet moeten hoppen van de ene job naar de andere. Dat is absoluut niet leuk als werkgever. En verder … dat ze moeten werken, hard werken om ergens te komen.Maar ook dat is helaas is de laatste jaren voornamelijk wishfull thinking.

Sprinterbus: Wat zijn slechte aanbevelingen die u hoort in uw beroep of vakgebied?

Mieke: Er is een neerwaarste trend in de beurswereld. En dat jaagt me schrik aan. Maar momenteel blijven wij, Busworld, nog steeds groeien. Maar toch … ik blijf echt wel op m’n hoede.

Sprinterbus: Waar heb je de afgelopen vijf jaar beter neen tegen leren zeggen (afleiding, uitnodigingen, etc.)? 

Mieke: Tegen uitnodigingen van feestjes en receptie’s. Er zijn dagelijks wel dingen te doen, maar ik sla alles meer en meer af. Ik doe enkel nog waar ik me goed bij voel en wat ik écht niet wil of kan missen.

Sprinterbus: Wat doe je als je je overweldigd of ongericht voelt of je focus tijdelijk bent kwijtgeraakt? (Indien nuttig: welke vragen stelt u zichzelf?)

Mieke: Dan gooi ik het eventjes over een andere boeg tot ik terug gefocust ben. Vooral een lange bergwandeling kan mijn hoofd weer helemaal leeg maken.

Sprinterbus: Als je maar 2 uur per week aan je bedrijf kon werken, wat zou  je dan doen?

Mieke: Zorgen dat m’n hallen uitverkocht zijn!

Sprinterbus: Mieke, ongelooflijk bedankt voor dit interview en veel succes gewenst in de aanloop naar de grootste editie die Busworld ooit zal gekend hebben. We zien je sowieso daar!

Voor wie Mieke of Busworld nog verder wil volgen, dat kan via de volgende kanalen

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/mieke-glorieux-527134a/

Linkedin: https://www.linkedin.com/company/busworld/

Instagram: https://www.instagram.com/busworldinternational/

Facebook: https://www.facebook.com/Busworldinternational/

Twitter: https://twitter.com/busworld

Youtube: https://www.youtube.com/user/busworldtv

Bus

Contacteer ons