Cookiebeleid
Deze website maakt gebruik van cookies. Om meer te vernemen over het gebruik van deze cookies, klik hier. Als u verder surft, geeft u Sprinterbus toelating om deze cookies te gebruiken. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website.
Ik ga akkoord
Isuzu :  een geschiedenis in woord en beeld

Isuzu : een geschiedenis in woord en beeld

18/02/2020

Isuzu is een grote fabrikant van vrachtwagens, autobussen, SUV’s en dieselmotoren voor schepen en stationaire toepassingen. Isuzu heeft in Japan twee grote fabrieken, de Tochigi Plant maakt motoren en onderdelen en de Fujisawa Plant maakt deze ook en produceert vrachtwagens. Het is verder actief in meer dan 100 landen wereldwijd. In Japan is het de grootste aanbieder van lichte vrachtwagens, marktaandeel ongeveer 40%, en staat op de tweede plaats met betrekking tot middelzware en zware vrachtwagens. Ongeveer 60% van de omzet wordt buiten Japan gerealiseerd. In 2004 was Isuzu de op twee na grootste vrachtwagenbouwer ter wereld, na het Duitse DaimlerChrysler en het Amerikaanse Freightliner (eveneens een DaimlerChryslerdochter).

In 2015 produceerde het bedrijf zo'n 660.000 motorvoertuigen, ongeveer gelijk verdeeld over middelzware en zware vrachtwagens en bestelwagens. Verder staat Isuzu's bekend om zijn dieselmotorenafdeling. Die bouwt op jaarbasis rond de 700.000 eenheden. Sinds de introductie van Isuzu's eerste luchtgekoelde dieselmotor in 1936 heeft het bedrijf in totaal 25 miljoen motoren geleverd tot 1 april 2015.

De aandelen van het bedrijf staan genoteerd op de Tokyo stock exchange en de aandelen maken deel uit van de Nikkei 225 Isuzu's drie grootste industriële aandeelhouders zijn Mitsubishi Corporation, Itochu en Toyota, zij hebben samen bijna een kwart van alle aandelen in handen.

Geschiedenis

Isuzu's geschiedenis gaat terug tot 1893 in welk jaar de Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering Company opgericht werd. In 1922 bouwde dat bedrijf in een Joint venturemet het Britse Wolseley de eerste vrachtwagen ooit in Japan. Ook bouwde het dat jaar de eerste Japanse auto. In 1929 werd de automobieltak van het Japanse bedrijf verzelfstandigd onder de naam Ishikawajima Automotive Works Company. Toen deze autobouwer in 1933 DAT Automobile Manufacturing overnam veranderde de naam in Automobile Industries Company. Automobile Industries ontwikkelde toen twee dieselmotoren, de DA4 en DA6, die de basis vormden voor al Isuzu's latere diesels.

Automobile Industries fuseerde met Tokyo Gas & Electric Company en veranderde daarop op 9 april 1937 zijn naam in Tokyo Automobile Industries Company. Deze datum wordt door Isuzu beschouwd als de dag van zijn oprichting. In 1941 wijzigde het bedrijf zijn naam in Diesel Automobile Industry Company en in 1949 weer, deze keer in Isuzu Motors Limited. Deze huidige naam naam was een modelnaam uit de jaren 1930 voor overheidsvoertuigen die zelf was afgeleid van Isuzugawa, een Japanse rivier. De naam betekent 50 harmonieus en vierend rinkelende bellen. Isuzu was op dat moment al een grote speler op de vrachtwagenmarkt

In 1959 lanceerde Isuzu zijn Elf, een licht bedrijfsvoertuig dat vandaag Japans marktleider is in dat segment. Er kwam ook een serie zware vrachtwagens en tractors die in 1995 hertekend werden tot de Izuzu Giga-serie. In 1970 werd een reeks middelzware vrachtwagens geïntroduceerd, de Izuzu Forward-serie. In 1996 lanceerde Isuzu ook zijn Gala-lijn van grote autobussen. Isuzu begon ook personenwagens te bouwen en vanaf 1981 werden die ook in de VS verkocht. Het merk maakt vooral SUV's.

(Isuzu Elf)

In 1971 ging Isuzu een alliantie aan het het Amerikaanse General Motors. Vanaf dan breidde het bedrijf zich wereldwijd uit met afdelingen in onder andere Thailand, Noord-Amerika, China, Polen en Maleisië. In april 2006 werd de verbintenis met General Motors verbroken. In juni daarop richtten beiden de joint venture LCV Platform Engineering Corporation op

In 1984 gaat Isuzu een alliantie aan met de Anadolu group in Turkije. Het doen is de productie en marketing van lichte vrachtwagens en midibussen. Sinds de oprichting van het bedrijf in 1984 zijn er meer dan 80.000 bedrijfsvoertuigen geproduceerd in overeenstemming met de Isuzu Motors-licentieovereenkomst. Anadolu Isuzu is de eerste Turco-Japanse joint venture in de automobielsector. Hierover meer in deze blog.

In december 2019 werd de koop bekend gemaakt van UD Trucks. De huidige eigenaar Volvo ontvangt 250 miljard yen (ruim 2 miljard euro). De overname is onderdeel van een strategische samenwerking tussen de twee fabrikanten. UD Trucks had in 2018 een omzet van omgerekend 2,3 miljard euro en is niet winstgevend. De afronding van deze transactie wordt medio 2020 verwacht.

ISUZU werkt mee aan een betere wereld en een beter milieu. ISUZU spitst zich toe op het ontwikkelen van schone en zuinige motoren. Het hele proces staat in het teken van het milieuverantwoord verwerken van afval. Ook bij de keuze van de materialen wordt rekening gehouden met hun toekomstige recyclage, onderdelen worden gemerkt zodat ze juist kunnen verwerkt worden.

(Eerste Isuzu Citiport lage vloer bus in  België)

Bus

Contacteer ons