Cookiebeleid
Deze website maakt gebruik van cookies. Om meer te vernemen over het gebruik van deze cookies, klik hier. Als u verder surft, geeft u Sprinterbus toelating om deze cookies te gebruiken. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website.
Ik ga akkoord
Flitspalen vs. trajectcontrole

Flitspalen vs. trajectcontrole

17/07/2019

Als chauffeur ben jij verantwoordelijk voor het veilig brengen van je passagiers naar hun bestemming. Gevaarlijke manoeuvres, overdreven snelheid,… horen dan ook zeker en vast niet bij deze rit. Je passagiers moeten kunnen genieten van een heerlijk ontspannende rit zonder te vrezen voor hun eigen leven. Rij je toch te snel, kan dit opgevangen worden door een snelheidscamera of een trajectcontrole. Maar wat is nu eigenlijk het verschil?


Flitspalen of snelheidscamera’s

Om onbemande snelheidscontroles te kunnen uitvoeren, werden er in het verleden vaste flitspalen geplaatst langs verschillende snelwegen in Vlaanderen. Sinds 2008 zijn er ook digitale flitspalen en roodlichtcamera’s bijgekomen die meteen de genomen foto’s doorsturen naar de politie. 

Flitspalen werken op basis van het dopplereffect. Dat wil zeggen dat de flitspaal geluidsgolven/ radiogolven naar het voertuig stuurt. Vervolgens wordt er gemeten hoe lang het duurt voor ze terug gekaatst worden en op basis daarvan berekenen ze de snelheid. 

Maar chauffeurs vonden al snel een trucje om de flitspalen te omzeilen. Voor de flitspalen remmen ze af en als ze ver genoeg verwijdert zijn geven ze opnieuw gas bij. Dit is dan ook 1 van de verschillende redenen waarom Minister Ben Weyts een nieuw systeem introduceerde, namelijk de trajectcontrole. Hij wil dan ook tegen 2020 zoveel mogelijk flitspalen vervangen door trajectcontroles.


De trajectcontrole

Door middel van trajectcontrole kan de gemiddelde snelheid van een voertuig gecontroleerd worden over een langere, vooraf bepaalde afstand. De bestuurder moet zich dan ook gedurende een langere tijd aan de opgelegde maximumsnelheid houden. Om dit te controleren wordt gebruikt gemaakt van ANPR-camera’s. ANPR staat voor automatische nummerplaatherkenning. De camera’s herkennen zowel Belgische nummerplaten, als die van alle omliggende landen. Naast nummerplaten detecteren deze camera’s ook pechstrookrijders en geseinde voertuigen. 

Hoe werkt het systeem?

Zowel aan het begin als het einde van de trajectcontrole bevinden er zich lussen in het wegdek. Wanneer je wagen over z’n lus rijdt, wordt er een signaal naar de camera’s gestuurd. Zij registreren de nummerplaat van het voertuig en nemen een foto. Dit doen ze zowel aan het begin als aan het einde van de trajectcontrole. 

Aan de hand van de nummerplaatherkenning worden de twee beelden met elkaar gematcht. De tijd tussen de twee foto’s wordt berekend en vervolgens ook de gemiddelde snelheid. Ligt deze hoger dan de maximum toegelaten snelheid worden deze beelden onmiddellijk doorgestuurd naar de Federale politie en ontvang je een boete.

Bij het bepalen van de gemiddelde snelheid wordt er bij trajectcontroles ook gebruik gemaakt van een correctiemarge. Voor snelheden tot 100 km/u is er een correctiemarge van 6 km/u. Voor snelheden boven 100 km/u is er een correctiemarge van 6%.

Vergis je niet door te denken dat je gemiddelde snelheid niet kan gemeten worden als je van rijstrook verandert. Meer rijstroken, betekend ook meer ANPR-camera’s. 

Het systeem van trajectcontrole kan niet overal worden toegepast. Zo is het niet mogelijk in bochten, verkeerswisselaars en ringwegen met verkorte trajecten tussen opeenvolgende op- en afritten.

Wil je weten waar de verschillende trajectcontroles zich bevinden in Vlaanderen en Wallonië?

Ontdek het op de onderstaande kaart van Agentschap Wegen en Verkeer. Het geeft een overzicht van alle trajectcontroles op autosnelwegen en gewestwegen.

Groen = geïnstalleerd    Blauw = installatie bezig    Geel = In voorbereiding


De mobiele trajectcontroles

In ons land beschikken we ook over de eerste generatie mobiele trajectcontroles. Deze werken hetzelfde als de standaard trajectcontroles, maar zijn gemakkelijk te verplaatsen. Zo kan je ze inzetten op verschillende locaties. Ze worden dan ook vaak gebruikt op plaatsen waar wegenwerken aan de gang zijn om ongevallen te vermijden.

Dankzij Sprinterbus weet je nu duidelijk het verschil tussen de snelheidscamera’s en de trajectcontrole. Hou je steeds aan de opgelegde snelheid. Dan belooft het zeker en vast een aangename reis te worden voor zowel jezelf als je passagiers. Fijne reis!

Bus

Contacteer ons